ANALYSIS OF THE NEEDS FOR A SMART WAREHOUSE MANAGEMENT SYSTEM MODEL BASED ON MICROSERVICES ARCHITECTURE: A CASE STUDY OF LEARNING MATERIAL DISTRIBUTION AT THE UNIVERSITAS TERBUKA

Authors

  • Agus Saeful Mujab Mujab Universitas Terbuka
  • Adrian Sutawijaya Universitas Terbuka
  • Teguh Nursantoso Universitas Terbuka
  • Hanson Geraldi Pardede Universitas Terbuka
  • Afan Muhajid Universitas Terbuka
  • Lestariningsih Universitas Terbuka

Keywords:

Smart Warehouse Management System, Microservices Architecture, Logistics Management

Abstract

As a higher education institution with an open and distance learning system, Universitas Terbuka (UT) faces a major challenge in distributing Printed Teaching Materials (BAC) as the number of students reaches 671,000 by the end of 2024. This growth has led to increasingly complex supply chain management needs, including forecasting, production, warehousing, distribution, and SLA monitoring processes. This study aims to analyze the need to develop a microservices-based Smart Warehouse Management System (SWMS) in the PARAMITA program to improve the efficiency, transparency, and security of BAC distribution. The research method used a qualitative case study, incorporating observation, semi-structured interviews, focus group discussions, and data analysis through thematic coding using Atlas.ti. The results of the study show that the main challenges include forecasting risks, multi-vendor system integration, differences in SLA definitions, limited monitoring transparency, student data security, and system scalability towards the target of 1 million students. The conceptualization of the resulting SWMS model emphasizes real-time data integration, predictive planning modules, delivery orchestration with providers, and an integrated customer service hub. These findings are expected to strengthen data-driven decision-making, improve operational efficiency, and support UT's digital learning ecosystem.

Author Biography

Agus Saeful Mujab Mujab, Universitas Terbuka

Nama : Agus Saeful Mujab

Tempat Tanggal Lagir: Cilacap, 19 Agustus 1972

Perjalanan yang telah dilalui Pak Mujab untuk sampai ke titik ini diiringi oleh usaha, doa, serta kerja keras. Pak Mujab mengawali karirnya di UT dari CPNS Universitas Terbuka pada tahun 2006. Setelah menjalani selama 6 tahun sebagai CPNS UT, beliau diberikan amanah menjadi Kepala Subbagian Tata Usaha pada UPBJJ-UT Pangkalpinang dari tahun 2012-2018 (6 tahun), kemudian beliau diberi amanah baru di UT Pusat sebagai Kepala Bagian Tata Usaha LPPMP-UT tahun 2018-2020, dan Koordinator Bidang Tata Usaha LPPMP-UT pada tahun 2020 sampai sekarang. Di samping sebagai Koordinator Bidang Tata Usaha LPPMP-UT, beliau diberikan tugas tambahan atau amanah lain sebagai PPK Bahan Ajar dari tahun 2020 sampai sekarang. Selama berkarir di Universitas Terbuka Pak Mujab pernah memperoleh predikat sebagai karyawan teladan di UPBJJ-UT Pangkalpinang, dan di UT Pondok Cabe sebagai Pejabat Pembuat Komitmen (PPK) terbaik.

      Pak Mujab merupakan lulusan S1 Fakultas Ekonomi Universitas Sarjawiyata Tamansiswa Yogyakarta. Semasa menjadi mahasiswa, beliau aktif bekerja sebagai wartawan harian Umum Sore Yogya Pos, dan aktif dibeberapa organisasi kemahasiswaan diantaranya Pemimpin Umum dan Pemimpin Redaksi Majalah Mahasiswa PENDAPA Tamansiswa, Senat Mahasiswa Universitas dan lain-lain. Sebelum kuliah, Pak Mujab memperoleh pendidikan: (1) Madrasah Tsanawiyah dan  Madrasah Aliyah di Wathoniyah Islamiyah, Kebarongan Kemranjen Banyumas Jawa Tengah, (2) Pendidikan dasar di Madrasah Ibtidayah Pekuncen Kroya Cilacap Jawa Tengah.

Downloads

Published

04-12-2025