The Application of the New Media a Review on Learning Media in the VUCA Era

Authors

  • Arsa Widitiarsa Utoyo Universitas Bina Nusantara
  • Kurnia Setiawan Universitas Tarumanagar
  • Geofakta Razali 3STIAMI Jakarta
  • Algooth Putranto

Keywords:

New Media, Learning, VUCA

Abstract

In the face of the VUCA age, a generation with critical thinking, analytical and inventive thinking is required. As a result, the purpose of this research is to address the issues of the period of how new media as a digital age learning material for the VUCA era. Using the review materials, it is possible to conclude that in this VUCA era, new interactive learning media that may promote It is necessary for students to have analytical, critical, and creative thinking. Further research is planned to be able to create interactive learning material due to new media that includes discussion places for students and teachers.

References

. Advances in Economics, Business and Management Research, volume 192 Digital Berbasis Android,” J. Pendidik. Ekon. Undiksha, vol. 12, no. 1, pp. 15–28, 2020.

. S. Stein, “Reimagining global citizenship education for a volatile, uncertain, complex, and ambiguous (VUCA) world,” Glob. Soc. Educ., pp. 1–14, 2021.

. C. Potsangbam, “Adaptive Performance in VUCA Era-Where is Research Going,” Int. J. Manag., vol. 8, no. 6, pp. 99–108, 2017.

. P. Hendrarso, “Meningkatkan Kualitas Sumber Daya Manusia di Perguruan Tinggi menuju Era VUCA: Studi Fenomenologi Pada Perguruan Tinggi Swasta,” in Prosiding Seminar STIAMI, 2020, vol. 7, no. 2, pp. 1–11.

. H. Aribowo and A. Wirapraja, “Strategi Inovasi Dalam Rangka Menjaga Keberlanjutan Bisnis Dalam Menghadapi Era Volatility, Uncertainty, Compelxity, Dan Ambiguity (Vuca),” J. Ilmu Manaj. dan Akunt. Terap., vol. 9, no. 1, pp. 51– 58, 2018.

. A. W. Wahyuni et al., “Sosialisasi Pentingnya Mengasah Kemampuan Berpikir Kritis Bagi Guru Matematika di Era VUCA,” Community Educ. Engagem. J., vol. 2, no. 1, pp. 24–29, 2020.

. R. E. Waller, P. A. Lemoine, E. G. Mense, C. J. Garretson, and M. D. Richardson, “Global higher education in a VUCA world: Concerns and projections,” J. Educ. Dev., vol. 3, no. 2, p. 73, 2019.

. N. A. Sriwahyuni, “Pengembangan Media Pembelajaran Game Edukasi Pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas X IIS SMA Laboratorium Universitas Negeri Malang,” J. Pendidik. Ekon. (Economic Educ. Journal), vol. 9, no. 2, 2016.

. D. Effendi and A. Wahidy, “Pemanfaatan Teknologi dalam Proses Pembelajaran Menuju Pembelajaran Abad 21,” in PROSIDING SEMINAR NASIONAL PROGRAM PASCASARJANA UNIVERSITAS PGRI PALEMBANG, 2019.

. D. Rahmatullah, E. Suryani, F. Fatmawati, A. Merdekawati, and F. Yahya, “Pengembangan Media Pembelajaran Komik Digital Pada Materi Kerjasama Ekonomi Internasional Mata Pelajaran Ekonomi Kelas Xi MIPA SMA Negeri 1 Plampang Tahun Pelajaran 2019/2020,” Indonesia. J. Teach. Educ., vol. 1, no. 4, pp. 179– 186, 2020.

. D. P. A. Pratama and N. C. Sakti, “Pengembangan Media Pembelajaran Handout

. M. I. Farisi, “Pengembangan Asesmen Diri Siswa (Student Self-Assessment) sebagai Model Penilaian dan Pengembangan Karakter,” Artik. disampaikan pada Konf. Ilm. Nas. “Asesmen dan Pembang. Karakter Bangsa” HEPI UNESA, 2012.

. N. Syaodih, “Metode penelitian pendidikan,” Bandung PT. Remaja Rosdakarya, 2009.

. N. Hidayati, “Analisis Penggunaan Media Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Ekonomi Materi Akuntansi Kelas Xi Ips Di Sma Negeri 1 Gedangan Sidoarjo,” J. Pendidik. Akunt., vol. 1, no. 3, 2013.

. N. Kurniawati, “Analisis Tentang Penggunaan Media Pembelajaran pada Mata Pelajaran Ekonomi Materi Akuntansi Kelas XI IPS Di SMA Negeri 22 Surabaya,” J. Pendidik. Akunt., vol. 1, no. 3, 2013.

. E. (Universitas N. P. Cerya, “Penggunaan Media Berbasis Permainan Monopoli dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Mahasiswa Pada Mata Kuliah Pengantar Akuntansi 1,” J. Inov. Pendidik. Ekon. ISSN 2302-898X, vol. 5, No 2, no. Media Pembelajaran, p. Hal 35-45, 2014.

. F. P. Istiqomah and R. I. Aghni, “PENGEMBANGAN MEDIA ‘ECCAPY’ BERBASIS ANDROID PADA KOMPETENSI DASAR JURNAL PENYESUAIAN PERUSAHAAN DAGANG SEBAGAI UPAYA MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR,” J. Pendidik. Akunt. Indones., vol. 18, no. 2, pp. 62– 76, 2020.

. N. Umami and M. I. N. Adha, “Pengembangan Media Pembelajaran Games Book Accounting Untuk Meningkatkan Motivasi Mata Pelajaran Akuntansi Dasar Materi Siklus Akuntansi,” J. Pendidik. Ekon., vol. 14, no. 1, pp. 15–24, 2021.

. Khairrani, “E-Book sebagai media pembelajaran di masa depan,” 2019.

. F. Martin and J. Ertzberger, “Here and now mobile learning: An experimental study on the use of mobile technology,” Comput. Educ., vol. 68, pp. 76–85, 2013.

. C. Su and C. Cheng, “A mobile gamification learning system for improving the learning motivation and achievements,” J. Comput. Assist. Learn., vol. 31, no. 3, pp. 268–286, 2015.

. T. Mößle, M. Kleimann, F. Rehbein, and C. Pfeiffer, “Media use and school achievement– boys at risk?” Br. J. Dev. Psychol., vol. 28, no. 3, pp. 699–725, 2010.

. F.-R. Kuo, C.-C. Hsu, W.-C. Fang, and N.-S. Chen, “The effects of Embodiment-based TPR approach on student English vocabulary learning achievement, retention and acceptance,” J. King Saud Univ. Inf. Sci., vol. 26, no. 1, pp. 63–70, 2014.

. E. Sukmanasa, T. Windiyani, and L. Novita, “Pengembangan Media Pembelajaran Komik Digital Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Bagi Siswa Kelas V Sekolah Dasar di Kota Bogor,” JPsd (Jurnal Pendidik. Sekol. Dasar), vol. 3, no. 2, pp. 171–185, 2017.

. H. N. Wahyono, “Pengembangan Media Pembelajaran Ekonomi Interaktif Berbasis Android Sebagai Upaya Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa,” Gulawentah J. Stud. Sos., vol. 4, no. 2, pp. 74–77, 2019.

. K. Wijayanti and M. A. Ghofur, “Pengembangan Media Pembelajaran E-Modul Bank Dan Sistem Pembayaran Berbasis Android Untuk Peserta Didik Kelas X,” J. Pendidik. Ekon., vol. 14, no. 1, pp. 1–14, 2021.

. S. Dewi, H. Sitompul, and E. Napitupulu, “PENGEMBANGAN E-MODUL PEMBELAJARAN EKONOMI SMA,” J. Teknol. Inf. Komun. DALAM Pendidik., vol. 5, no. 2, pp. 111–125, 2018.

Downloads

Published

27-11-2023